top of page
Writer's pictureAnders Hallström

Familjetest av elcyklar

I somras fick vi förmånen att inleda ett samarbete med Crescent där familjen testar deras elcyklar med smarta funktionen Koppla - nu är det dags att sammanfatta lite kring dessa tester och upplevelser. Inlägget presenteras såldes samarbete med Crescent.

Marie visar upp cykeln Elton för instagram foto:) i bakgrunden syns solpanelerna till huset som vi laddar elcykeln med!!

Innan vår bekantskap med elcyklarna så var vår situation sådan att alla hade cyklar men endast vår äldsta son kan verkligen sägas nyttjade cykel. Han cyklar/cyklade till skolan , till kompisar, till centrum eller till och med närmaste gallerian som ligger ca 1,5 mil bort (inte så ofta dock). Men för något år sedan blev hans cykel stulen i skolan, för andra gången, varpå en lucka utan cykel infann sig innan vi inledde samarbetet med Crescent.


Hans ett år yngre bror har gjort en del försök att cykla till skolan men lyckas av någon anledning alltid råka ut för att cykeln får punka, kedjan hoppat av eller liknande incidenter. Hans vänner har börjat skaffa sig moped varför cykel sammantaget inte längre varit aktuellt i hans värd. Han tränar dessutom 4 dagar i veckan ca 4 km från huset varför vi varit tvungna att skjutsa honom rätt ofta dit eller åtminstone hem. Jag och Marie cyklade väldigt sällan. Vår förväntan när vi åkte till elcykel butiken i Sickla vara därför ganska låg.

Jag mins de elcyklar jag provat innan som väldigt tunga, lite krångliga och inte så jätte snygga. Att vårt näst äldsta barn, KW, skulle hitta en cykel han skulle uppskatta och "nöja sig med" istället för en moped kändes också som en orealistisk önskedröm. Men här måste jag säga att vi blev rejält överraskade. KW fastnade för elcyklen Elton Snygg designmässigt och väldigt smidig (till skillnad från tex en moped)





Framförallt handlade det om känslan. Det är oväntat roligt att cykla elcykel! Den extra skjuts man får av elkraften är inte lika väntad som tex vid moped, och den åker inte framåt av sig själv man måste ju trampa för att den ska röra sig framåt och får då oväntat mycket skjuts. Det var verkligen utmärkande hos alla oss när vi provcyklade runt utanför fabriken att det var väldigt roligt, och för KW blev detta en tvärvändning. Han kommer ganska lätt upp i 30 Kmh eller mer, vilket ungefär motsvarar hans kompisars mopeder, men det handlar i hans fall inte nödvändigtvis främst om maxfart utan om just "smidigheten", att det går lätt (och fort) att ta sig fram. Nu cyklar han både till skolan och alla träningar så vi slipper ta bilen för att hämta/lämna. Äldsta sonen lånar elcykeln ibland när KW inte använder den, men trivs lika bra utan el fortfarande och föll istället för en Crescent hybridcykel. Jag och Marie sökte istället en lite mer praktisk elcykel och föll för modellen Ellie.

Den har korg framtill vilket förstås är bra om man ska handla grejor eller som vi plötsligt upptäckt att man kan göra - ta en liten cykeltur till vattnet och vill ha med sig någon filt, handduk eller dylikt. Allt sånt har så mycket större chans att bli av ju lättare det är att genomföra det. Det inte direkt svårt med vanlig cykel, men med elcykel finns liksom inga ursäkter alls för att inte ta en liten tur. Det som är riktigt bra med denna cykel är att man kan byta plats på korgen beroende på om man vill ha den fram eller bak - eller inte alls.

Båda elcyklarna har stöldskyddsanpassade lösningar.

Crescent har nämligen ett koncept som heter koppla, vilket gör att man kopplar cykeln till sin telefon via en app. Utöver att man kan hitta en massa data där för den som är intresserad av statestik så GPS trackar den alltså cykeln. Det gör att vi kan spåra cykeln om den blir stulen, och mer än så. Vi får en push-notis om cykeln rör sig (man kan även ange att man får notis om någon rör cykeln) skulle någon få för sig att stjäla cykeln så märker vi alltså det på en gång via mobilen, inte som annars först kanske långt senare när man ska använda den och då upptäcker att den inte är kvar. Fabriksförsäljaren berättade att polisen fångat flera cykeltjuvar tack vare denna funktion. Med tanke på att vi fått två cyklar stulna tidigare känns detta väldigt bra, och det är något Marie som jobbar med försäkringar verkligen gillar. Vi kommer göra ett separat mer ingående inlägg senare om Koppla-funktionen och dess många fördelar.


Men hur klimatsmart är då elcykeln? Är det inte bättre med en vanlig cykel ur miljö/klimatperspektiv?


I egenskap av att jobba med sådana frågor och agera hållbarhetskonsult så tar jag på mig att reda ut detta :) När man ska beräkna klimatnyttan av något, det kan vara en produkt, åtgärd eller liknande, ser man primärt till om man ersätter något eller tillför något.


Under pandemin gick det tillexempel upp för många att cykel och elcykel var ett smart sätt att ta sig till arbetsplatsen ( de som inte jobbade hemma vill säga). - Mer hållbart än att ta bilen, mer hälsosamt smittorisk säkert än att åka kommunalt och mindre svettigt än att cykla utan el.

För att se vad som är bäst miljömässigt är det är många faktorer man måste räkna på men om du inte använder elcykeln endast några enstaka gånger eller laddar den med "ful el" så står den sig bra även mot kommunala resor i de flesta scenarion. Som ersättning för bilresor blir naturligtvis elcykeln en stor vinnare, även om du räknar på elbil och att elbilen kan transportera flera personer samtidigt. För vår del sparar vi in alla bilresor till och från vår sons fotbollsträning tillexempel (som förvisso var med el) och har sannolikt också ersatt elyckel från ett inköp av (bensin) moped vilket känns fantastiskt bra ur en mängd perspektiv då det hade personligen hade varit en mardröm :)

För att citera miljöminister Karolina Skog 2018 "Forskningen visar att elcyklar är ett substitut för bilar. Alla måste inte längre ha ett ton stål hemma på uppfarten för att kunna ta sig runt"







177 views0 comments

Comments


bottom of page